30 augusti 2013

...and Friday I'm in loooove!





Så sjöng The Cure på 90-talet, och idag är jag benägen att hålla med! Vilka superskor jag fått tag på!!

Det här med att springa på hösten, när det är kallt, blött och lövhalka har bekymrat mig en del. Faktum är att sommarlöpning i blött väder också har bekymrat mig sen den gången mina Nikeskor behövde duschas och torka ur med tidningspapper i 2 dagar. Efter googlande och botaniserande i stans sport- och löpskobutiker hittade jag för några veckor sen Merrell Ascend Glove Gore-Tex, ett par skor med 0-drop och lätt dämpning. Stadium i Nordstan har dem och jag var där och provade vid två tillfällen för att känna efter ordentligt om det var rätt storlek - de har tyvärr inte halvnummer.

Till slut köpte jag ett par som bara är 1/2-1 storlek upp från vad jag har i vanliga skor, vilket kan jämföras med Nike och Saucony där jag behöver ha 1.5-2 storlekar upp från min vanliga storlek. Sen har de stått där ovanpå sin låda i hallen och sett jättefina ut medan jag funderat på dem i vad som känns som flera evigheter!

Ibland har jag provat att gå i dem hemma, några gånger har jag provjoggat i hallen och jag har jämfört med mina befintliga sköna och mindre sköna löparskor - en modell på vardera fot. Och sen har jag funderat, mest olika varianter på ordet "tillräckligt": Är det tillräckligt utrymme vid tårna, både framåt och i sidled? Är sulan tillräckligt flexande och dämpad? Är sulan tillräckligt halkskyddad för vått och halkigt underlag? Är de tillräckligt varma för den kallare säsongen, osv.

Igår bestämde jag mig, och idag var det dags att testa dem! Regnmolnen såg mycket hotande ut och det hade precis kommit en rejäl regnskur. Det var förälskelse från första stegen! Och jag ville inte sluta o springa hem... inte ens när skymningen började övergå i mörker. Den lilla testrundan på 30-35min för att rensa huvudet efter ännu en lång dag på jobbet, blev till slut ett långpass på en dryg timma. Låt oss hoppas att förälskelsen står pall imorgon när träningsvärken sätter in ;-)




RECENSION

Modellen är stor i storleken, så det räckte att gå upp till stl 38 (UK 5) från de 37-37,5 som jag har i vanliga skor. Dämpningen var tillräcklig för att springa 1h6min utan problem med domnande och stumhet i framfoten. Även om det är en trailsko funkar den utmärkt även för asfaltslöpning. Sulan har god flex, men jag upplever att den "håller ihop" bättre än Nike Free-skorna, antagligen för att dessa inte har samma typ av flex grooves i sulan, och därmed blir det inte samma stumhet efter en stunds löpning i dem som med Nike Free. 

Tåboxen är rymlig även på bredden - och då har jag ändå breda fötter. Foten satt bra i skon och kanade inte framåt (inte ens i nedförsbackarna) trots att jag snörat ganska löst. Ett extra plus för mig med lätt infallande hålfot är att skorna har ett bättre stöd för hålfoten än mina andra skor (Nike Free och Saucony Hattori).


Vattentätheten blev det inte tillfälle att testa eftersom jag mirakulöst slapp regn. Enda minuset är att de är aningen hala på glatta underlag som slipad gatsten, trätrall och framförallt metallock och -plattor. Det verkar väldigt svårt att hitta skor med en sula som funkar bra på sådana underlag. Så jag antar att jag helt enkelt får springa försiktigt på löven och lägga tyngden på hela foten vid isättningen. Däremot tror jag de kommer vara tillräckligt varma för att ha senare i höst, om inte har jag utrymme i skon för en tjockare socka.


Sen är det förstås ingen nackdel att skorna har snygg design och färgsättning... Det blir säkert ytterligare en recension när jag fått tillfälle att springa lite längre i dem och testa dem i riktigt höstväder också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar