25 augusti 2013

Dagen efter

Idag är det dagen efter, dvs dagen efter Midnattsloppet. Sist skrev jag att det här med att springa tävling inte är för mig, och det är det heller inte egentligen. Ändå hade jag tidigare på säsongen funderingar på att göra en sen anmälan till gårdagens lopp, dvs först träna för loppet och sen anmäla mig några dagar före tävlingsdagen. Det som i slutänden gjorde att jag avstod var främst den tuffa bansträckningen med två långa, sugande uppförsbackar och en tredje som gick ända upp till Masthuggskyrkan, vilket hade gjort det svårt för mig att få en bra tid.

Det stör mig nämligen att inte komma ner under 60 min på milen. Och att springa tävling är ett sätt att höja sin hastighet lite och få en exakt kmregistrering. Faktum är att det träningsprogram jag lagt upp i Adidas MiCoach heter just "Midnattsloppet", med målet att komma ner på 6 min/km i ett 10-kmlopp. Det är första gången jag lagt upp ett program, sprungit intervallträningspass och timslånga träningspass. 

Nu är programmet nästan slut - det borde naturligtvis tagit slut i veckan eftersom måldatumet var 24/8, men av okänd anledning håller det på två veckor till.... Helst skulle jag vilja lägga in ett nytt träningsprogram med en halvmara som mål, men jag är osäker på om jag har skor som klarar det eftersom gränsen med de befintliga tycks ligga på 70-80 min.

Funderar på om Merrell's Mix Master Move Glide-skor är bra för att springa långt i. Det vore roligt att höra från någon som provat dem.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar