21 augusti 2013

Framfotslöpning

Ikväll blev det inget springande. Med bloggen och löppassen tidigare i veckan har sömnen blivit lidande och fredagens deadline på jobbet närmar sig med stormsteg. Dessutom behövde jag gå och klippa mig och.... nu hör jag hur intresseklubben antecknar ivrigt ;-)  Skämt åsido, efter det låååånga passet i måndags (drygt 10 km), snubblandet och sen ett kort pass i de obekväma skorna igår behövde kroppen vila före nästa låååånga pass (1h20 enligt träningsplanen).

Istället blir det lite om vad som triggade igång årets intensiva löpträning. Det började med ett rutiningrepp som tvingade mig att avstå från min vanliga gymträning. Löpningen var ett sätt att komma i form igen och träna de stora muskelgrupperna: Ben, mage och rygg. En av de personer jag träffade i samband med detta berättade om barfotalöpning och framfotslöpning.

Det jag läst om barfotalöpning visar både på för- och nackdelar, möjligheter och risker. Forskningsrapporterna är inte entydiga utan det går att hitta stöd för båda sidor, som det ofta gör vare sig det handlar om forskning eller statistik. Nåja, denna blogg handlar om mina erfarenheter av att springa - var och en som läser får ta det för vad det är, dvs. en enskild persons upplevelser. Och för mig har det varit positivt att gå ifrån den mer traditionella hälfotsisättningen och istället börja med framfotsisättning. Den största enskilda vinsten för mig är att jag kan springa långa pass utan att få ont i knäna, eller någon annanstans för den delen!

Förut kunde jag springa kanske 35-40 minuter innan senan på högerknäts utsida sa stopp. Efter ett sådant pass dröjde det ett par dagar innan jag kunde gå nerför trappor igen utan att grina illa. Tidigare hade jag också hålfotsilägg i löparskorna men trots det värkte ofta vänster stortåled efter ett pass. Med framfotslöpningen har jag hittills aldrig känt av knäsenan, och tålederna känner jag bara av någon gång ibland, ofta när jag "slarvat" med fotisättningen. Så, varje långpass känns som en storvinst!

Däremot, med framfotsisättning stränar det i vader och hälsenor under springturen och efteråt känns det som jag knappt kan gå trots stretchning. Räddningen kommer i form av Salomons Relax-serie: Mjuka, dämpande och designade för att ge fötterna en snabb återhämtning efter lång och ansträngande löpning. Det enda de inte hjälper mot är ömheten vid böjning av knäna efter löppassen. Och nej, jag får inga pengar från Salomon, eller någon annan tillverkare av sportprodukter, men bra produkter förtjänar beröm och mindre bra, ja, de får omdömen därefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar