26 augusti 2013

Nästan nya skor

Idag kunde jag inte låta bli, utan tog vägen om skoaffären på vägen hem. Jag var tvungen att testa Merrell Mix Master Move Glideskorna och se om de kunde vara ett alternativ för långrundorna. Ridå - det är de inte. Efter att ha provat och provsprungit på löpbandet i butikens tropiska klimatzon kom jag fram till att de är för hårda i isättningen på samma sätt som Nike Lunarflyskorna (som jag ogillar så mycket att jag överväger att helt ta ut dem ur rotationen). Båda skorna har liknande extraförstärkningar under sulan, dvs. ett lite hårdare (plastigare?) material på vissa delar av sulan, för att skydda det mjukare dämpande materialet. Resultatet blir att det vid isättningen känns som hårt mot hårt istället för mjukt (dämpningen) mot hårt (asfalten).

Istället föll jag nästan pladask för Saucony Virratas tjocka, mjuka, flexande dämpande sula. Det var som att studsa fram på moln! Det var faktiskt värt en tredje (vid detta laget väldigt svettig) tur på löpbandet för att känna skillnaden mot Merrels! Det enda som fick mig att avhålla mig var att de är något snävare i tåboxen. Inte så att de klämmer på tårna från sidorna, men det är precis på rätt sida gränsen och framfotslöpning kräver lite extra utrymme i sidled vid tårna. Antagligen töjer de sig efter ett par pass. Ikväll har jag läst på om dem och de verkar väldigt omtyckta och bra, så jag ska sova på saken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar