27 augusti 2013

Nerd alert!

Idag är en speciell dag för Göteborg - Maersks första Triple-E-fartyg, Maersk Mc-Kinney Möller, tillika världens största containerfartyg, anlände i morse till Göteborgs Hamn. Inte så att jag ägnar mig åt "ship spotting", men det är alltid lika roligt att titta på vilka fartyg som ligger inne i hamnen, antingen det är hemmavid eller ute på resor. Och tisdagar är det extra roligt att passera över Älvsborgsbron eftersom det sen flera år tillbaka är "Maersk"-dagen. 

Nåväl, detta innebar att kvällens träningspass blev en cykeltur med mobil och kamera i högsta hugg. Över Älvsborgsbron och tillbaka på "rätt" sida. Som träningspass betraktat var det bra, men bilderna blev tyvärr riktigt usla, så det blir ingen bild till detta inlägg. Det är lätt att vara efterklok, men några tips för den som vill göra något liknande, och som jag tar med i planeringen nästa gång:
  1. Se till att vara i god tid! Jag ville få solnedgångsbilder, men som det nu blev gick solen precis ner när jag kom fram. Det var inte ens någon idé att plocka upp kameran utan det fick räcka med några mobilbilder.
  2. Scouta en bra plats för att ta bilden från i förväg - och ha ett par back-up platser i beredskap! När jag väl stod där uppe och kände mig lagom fånig insåg jag det hjärnan redan visste, nämligen att de enda bilderna som gick att få därifrån var på aktern, och nja, det är väl inte den del som är mest imponerande. Det blev inte bättre av att ett annat fartyg låg 
  3. Broar är inga bra platser att ta bilder från när det är mycket trafik! Hela bron vibrerade så kraftigt när långtradarna passerade att horisontalmätaren i kameraappen gav utslag. 
Turligt nog slipper jag vänta 2*45 dagar, eller vad det nu tar för fartyget att gå härifrån till Asien och tillbaka igen eftersom systerfartyget Maersk Majestic kommer hit i september, med guidade turer (sjöledes) för allmänheten. Gissa vem som kommer stå om inte först, så åtminstone ganska långt fram i kön?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar