22 september 2013

Höstmat

Favorit i repris: Smörstekta kantareller på smörstekt toast. Det blir inte mycket bättre än så här!

Igår var kom en liten föraning om att det var dags att ta en lugn dag, men vi skulle få gäster på kvällen och jag ville gärna bjuda på några av våra favoriträtter. Det blev en mycket trevlig kväll med en hel del prat om bloggar då en av gästerna driver bloggen www.fransotttillsalt.se. Detta inlägg kommer därför att handla om ett annat av mina stora intressen: Mat!


Jordärtskockssoppa med knaperstekt bacon och basilika till förrätt.

En av mina höstfavoriter är jortärtskockor, gärna i form av en krämig och len soppa med exempelvis halstrad pilgrimsmussla i, eller som igår knaperstekt bacon. Eftersom jag har svårt att komma ihåg vilka proportioner som gäller för att hålla magknipen borta, använde jag ett sopprecept från ica.se som bas, med ca 50-50 jordärtskocka och potatis. 

Huvudrätten bestod av ugnsbakad kummel, något jag inte lagat förut (och egentligen hade jag tänkt mig en annan fisksort, men den var slut). Den är ganska tunn, så jag var orolig för att den skulle bli överkokt, men fiskhandlaren tipsade mig om att göra som med helstekt kött i ugn, dvs. använda en ugnstermometer. 50 grader är tydligen rätt innertemperatur för vit fisk. Nu gjorde jag inte riktigt så, men det blev bra ändå och tipset kanske fler än jag har nytta av. Ugnstemperaturen brukar jag hålla kring 140-150 grader (varmluft) för fisk.


Wendes prima äppelpaj med vaniljglass från Kling

Efterrätten är en annan höstfavorit, som bara görs när vi har gäster eftersom det blir så många portioner. En äppelpaj smaksatt med kanderad ingefära och calvados, samt det för amerikanska äppelpajer typiska locket. Ingen hemgjord vaniljglass denna gång, men den nästan lika goda vaniljglassen från Klingglass. Mmm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar