11 september 2013

Storlekens betydelse...

Intervallpass som kändes bra! Pulsmätaren funkar igen :-) så jag kunde köra intervallpasset som egentligen var avsett för gårdagens träning. Antagligen hade jag inte blött sensorerna och huden - ja, det underlättar att blöta inte bara bandet utan också huden - som sensorerna sitter mot ordentligt igår.

Regnmolnen vek hädan ikväll också, så det blev tillfälle att testa de nya skorna! Mycket nöjd med dem, de är väldigt lika de andra merrellskorna i GoreTex, men lite mer dämpning och lite mer stabilitet. De var också relativt varma, så de kommer nog att funka en bra bit in på hösten också. Storleken är också som de andra, dvs. precis i övre spannet av vad som är lagom mycket för stort.

Skostorlekar

Några kommentarer om det här med storlekar på sportskor. Det finns vad jag märkt ingen annan skobransch som har en så stor variation i storlekarna. I min enfald tror jag, stort fan av ordning och reda, att skostorlekarna inom respektive region är standardiserade, dvs. att stl EU 38 är densamma oavsett vilken typ av sko och vem som tillverkat den. Möjligen kan man invända att amerikanska och engelska skotillverkare använder sina egna skomått (US resp. UK) och att det vid översättningen till EU-stl blir avrundningsfel. Detta håller dock inte heller, eftersom Nike och Merrell, båda amerikanska märken, har helt olika definition av US 7.5 (=UK 5 = EU 38).

Ett exempel med mina egna sportskor visar den stora variationen i storlekar - mina fötter är ju ändå samma längd och såååå gamla är inte skorna:

  • Nike Free Run 3 och Nike Lunarfly+:4 EU 38.5, men skulle behöva EU 39-39.5
  • Saucony Hattori LC: EU 39
  • Merrell Ascend Glove GTX och Merrell Bare Access Arc 2:  EU 38, ev. hade det kanske räckt med EU 37.5

Och för att göra det hela än mer förvirrande: De Merrellskor jag provat tidigare på säsongen, dvs. de som ingick i deras vår- och sommarkollektion, behövde jag stl EU 38.5 för att få samma utrymmeskänsla som i de jag nu har EU 38 i.... Så inte ens inom ett och samma märke och skomodell stämmer storleken mellan säsonger...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar