24 oktober 2013

Hotellyx

Att bo på hotell i sin egen stad ger en särskild känsla av lyx. Att ha en bostad men ändå överge den för en natt eller två till förmån för ett trevligt hotell? Maken och jag gör det alldeles för sällan. Jag kan lätt räkna de två tillfällen vi gjort det. Första gången när vi flyttade till vår nuvarande bostad, vilket är ett antal år sen och andra gången nu, för att få några dagars avlösning från röran hemma under badrumsrenoveringen. 

När vi flyttade var det en så skön känsla, att ha fått in alla möbler och flyttlådor i nya bostaden och sen kunna gå iväg till ett trevligt hotell där allt var prydligt och rent med nybäddad säng, inkopplad TV och stor, lyxig frukostbuffé nästa morgon. Dessutom var vi förstås mycket upprymda och glada över vår nya bostad och såg fram emot att komma hem igen efter natten på hotell.

Denna gång är hotellet förvisso välhållet, men av betydligt enklare slag - inget jag skulle boka för en avkopplande helg på hotell. Å andra sidan uppskattar vi möjligheten att ha direkttillgång till egen dusch, vattentoalett där man inte måste spola med en hink, och att slippa öppna och stänga dammfällorna som sitter uppsatta vid varje innerdörr hemma. Så längtan hem infinner sig inte riktigt på samma sätt denna gång...

Men bygget går framåt och både nya avloppsör, golv och väggbalkar är uppsatta. Och visst har vi något att se fram emot denna gång också, även om det inte är klart efter några nätters hotellboende.


2 kommentarer:

  1. Hoppas ni har sovit gott och att frukostbudfén var trevlig :) Här blir det lite smålyxigt i kväll – fick en nykokt hummer av mor och far. Synd bara att Klas inte äter hummer ;)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  2. Hummern var från "over there" – en sån där stackare som flygs hit levande bara för att kokas på plats. Tryffel låter spännande. Jag älskar tryffelolja, men har inte en aning om hur jag skulle bete mig med riktig tryffel – så hur gör man?

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera