20 oktober 2013

Längtan och väntan

Just nu är det mycket längtan och väntan:
  • Vintertid: Äntligen en extra timmas sömn (nästa helg)!
  • Gästtoaletten: Att ha en fungerande, riktig toalett istället för kemtoan (om 3 veckor, kanske)!
  • Badrummet: Dusch! Badkar! Golvvärme (om kanske 6-7 veckor)!
  • Våren: Att kunna ta en kvällstur i vårskymningen och känna hur värmen och livet är på väg tillbaka (om många, långa, mörka dagar och veckor)!

Som framgår av denna lista behövde jag lite extra uppmuntran i fredags, och för att jag behövde ett par nya gymskor när jag nu skulle träffa min personliga tränare i lördags igen... Löparskor är faktiskt bäst att springa i och inte helt idealiska på gymet där man behöver ett par skor utan snubbelfaktor. 

I fredags blev det således en shoppingtur efter jobbet. Har inte riktigt kunna släppa tanken på Merrell Pace Glove-skorna som jag provade, köpte från Zalando, returnerade eftersomde hade ett fabrikationsfel och sen istället köpte Saucony Hattori LC. Inte för att de senare inte är bra - jag är verkligen mycket nöjd med dem - men Pace Glove känns som "the one pair of shoes that got away". 

Det enda jag var säker på, och hade sagt till maken som lite retsamt frågat mig på morgonen, var att jag INTE skulle köpa ett par Vibram Fivefingers. Sagt och gjort, jag begav mig till Femmans Sport och provade Pace Glove, stl 38. Satt mycket skönt på foten, kändes riktigt bra och var som väntat helt perfekta... för löpning. För att sitta bra för gymträning hade jag behövt en halvstorlek mindre.

Försäljaren hade också hakat på trenden med barfotalöpning så efter en stunds trevligt samtalande om fördelarna med detta såg han sitt tillfälle och undrade om jag inte skulle prova Fivefingersskorna? Tja, sa jag, varför inte, eftersom jag ändå mödosamt tagit av mig de trevliga men ganska komplicerade snörkängorna. Men bara för att testa - ABSOLUT INTE för att köpa!

Mina tår är, som syns tydligt på mitt profilfoto här på bloggen, ganska sneda. Fotortopeden säger att det är för att mitt fotfall håller på att kollapsa - jag tänker mig det hela ungefär som en döende stjärna som kollapsar och faller in i sin egen massa och blir ett svart hål, men naturligtvis är det inte så dramatiskt ;-) Dessutom är min "pektå" längre än stortån. Sammantaget innebär detta att jag inte trodde fivefingerskorna skulle vara för mig. Men det var de!


Vilken grym känsla att få på sig dessa skor (Vibram Fivefingers Bikila LS), som verkligen passar som hand i handske, eller för att vara lite jobbigt göteborskt - som fot i skon.... Så jag fick ett par nya gymskor och maken fick sig ett gott skratt när jag kom hem och visade upp inköpet.

Det blev en kort tur på löpbandet på gymet som uppvärmning inför passet, och de kändes riktigt bra där. Dock är det stor skillnad mellan att springa på ett mjukt löpband och på hård asfalt. Men jag längtar och längtar tills våren kommer och jag kan ta ut dem för ett test i asfaltsdjungeln! Btw, det gick att styrketräna i dem också ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar