29 december 2013

Förberedelser

Makens förkylning sitter fortfarande i, både hos honom och mig, så det blev inget TRX-pass idag och inte imorgon heller - det får bli nya tag nästa år. Istället har jag roat mig med att spana in träningskläder (föga förvånande har mitt fokus legat på sockar och skor) på mellandagsreorna, både på stan och på nätet, röja i det kaos vi lämnade efter oss inför julfirandet, och planera nyårsmenyn.

Just nu ser huvudbeståndsdelarna i nyårsmiddagen ut att bli pilgrimsmussla, ankleverterrin, oxfilé och choklad. Dessa kompletteras med, i tur och ordning, citrus, västerbottenostkex, jordärtskocksgratin och portvinssky, samt körsbär i rom. Kanske inte så originellt, men de är inte klassiker för inte... och vem vill riskera en nyårsmeny som smakar "affe"?

Min vän i köket, maken ej medräknad, är P1 med alla sina tankeväckande dokumentärer och intervjuer. Ofta trillar jag in i något program som ger nya perspektiv eller vinklar på något samtidsfenomen, men senaste söndagskvällarna har inte varit någon höjdare. Förra veckan, när jag var som mest i farten med julförberedelserna i köket återutsändes Ibsens Hedda Gabler i en inspelning från 1950-talet, och ikväll när jag höll på med middagen och förberedelser för nyårsmaten var det Pär Lagerkvists Barabbas. Säkert mycket bildande, men knappast stämningshöjande i dessa storhelgtider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar