1 december 2013

Första advent



Det blev något av ett antiklimax idag. Efter att i flera veckor tänkt på den där julenen (eller cypressen som de tydligen kallas när de är över 50 cm höga?) åkte maken och jag iväg på eftermiddagen för att inhandla den. 

När vi kom fram till affären blåste det halv storm så hälften av alla cypresser hade lagt sig ner. Balkongen vi tänkte ha den på är ganska väderutsatt så cypressvalet  kändes inte längre helt självklart. Alternativet var en sockertoppsgran (eller något liknande). Bred i basen och robust. Det var bara att den breda basen och robustheten innebar att den var låg, kanske inte mer än en 70 cm hög. Inte riktigt vad jag tänkt mig. Så vad  slutade det med? Två vita amaryllisar och en liten en att ha på bordet... 

Dagens andra antiklimax var den nyinhandlade girlangen med LED-ljusslinga och fejkad gran. Eftersom vi inte här helt säkra på var den befintliga finns, och vi i år har två istället för en balkong att dekorera, hade vi beslutat att kosta på oss en ny. En 6m lång girlang som inte var den allra billigaste, monterades upp på ena balkongen. Strömmen kopplades på, och nog är det en sektion som vägrar lysa. Så trist!

Jullådan med pynt är fotfarande inte uppletad, så jag har flyttat fram julpyntsmålet till 2:a advent - kanske är badrummet klart då också så vi kan få julstäda. Dock blev det i alla fall hembakade lussekatter (med saffran!!) idag, för det är ju trots allt 1:a advent!

1 kommentar:

  1. Blir du sur om jag säger att jag köpte en sådan där fejkad granslinga med ljus för 149 kronor och att den fungerar perfekt? Nu bor den visserligen inomhus på mitt kontor och är endast 3 meter lång - men den lyser såååå fint :D

    Bullarna ser jättefina ut - så snygga ni fick dem!

    Hoppas du får en fin kväll. Jag skulle ha haft Catha här på middag, men hon blev sjuk. Så nu står jag här med potatisgratäng och ädelostfyllda baconlindade kycklingfiléer. Tur att man har föräldrar att tvångskommendera hit på middag :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera