31 december 2013

Gott Nytt År


Så har ännu ett år gått och jag minns fortfarande hur år 2000 kändes avlägset och stort när jag växte upp, och nu har det gått 14 år sen dess. Vissa säger att alternativet till att se ännu ett år passera är sämre, vilket förstås är sant, men jag kan ändå inte låta bli att bli lite blå av alla återblickar och reflektioner på året som gått, denna årets sista dag.  

Träningsmässigt har det varit ett bra år! Det började lite trevande i och med att jag bytte gym samtidigt som jag genomgick operationen i mars. Så fort jag kunde började jag med långa promenader - det blev så mycket promenerande att jag för första gången fick skoskav av mina supersköna promenadskor. 

Sen följde springpassen och den nya tekniken med framfotslöpning - vilken succé! Inget mer ont i knäna! I början av juni startade jag ett MiCoach-träningsprogram för att nå målet 10 km på 60 minuter. Det var roligt att ha ett program att följa, men svårt att hålla sig i skinnet och följa instruktionerna till punkt och pricka. Kanske var det därför jag heller inte nådde målet ... 

Ett mål som jag däremot nådde var mitt eget brolopp. Totalt drygt 15 km över stans största broar, längre än jag någonsin sprungit i ett svep tidigare. Trött när det var över men väldigt glad att ha klarat det. Tiden blev inte riktigt så bra som jag hoppats, men jag har intalat mig själv att det beror på de fotostopp jag inte kunde låta bli att göra längs vägen. Nästa gång får det bli utan såna stopp.

Tack vare det milda vädret har det varit kul att kunna fortsätta springa utomhus åtminstone någon gång varje vecka, även i november-december, också det något helt nytt för mig. När huvuddelen av träningen flyttades inomhus hittade jag ny inspiration på gymet i form av TRX- och kettlebellpassen. Bra variation till löpningen och den egna styrketräningen. 

Så, vad väntar 2014? Vilka träningsmål ska jag ha nästa år? Något att grunna på under de kommande dagarna.

2013 i siffror

För siffernörden hade det varit en önskedröm att nu kunna dra ut statistik på årets löpning på alla håll och kanter. Tyvärr begränsar MiCoach-appen detta ganska kraftigt, samtidigt som alla rundor inte loggats korrekt i appen och därför inte heller syns i nedanstående siffror.

Sträcka: ca 600-700 km
Tid: 76h 23 min 11 sek 
Kalorier: 44844
Mest använda skor: Nike Free Run+ 3
Mesta favvoskor: Merrell Ascend Glove GTX

Till sist, ett riktigt Gott Nytt År!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar