21 januari 2014

Ny träningsplan

En av fördelarna med Adidas MiCoach är de gratis träningsplanerna som finns tillgängliga i webbgränssnittet. Förra året använde jag en för att försöka nå mitt mål om milen på 60 minuter, och ja, det vet vi ju hur det gick - målet missades helt. Nu har jag lagt upp en ny för att nå årets mål #3, dvs. att orka springa en halvmara i juni - 75 pass på 19 veckor. Ska bli intressant att se om det funkar bättre denna gång vad gäller måluppfyllelsen.

Träningsplanerna kan baseras antingen på pulsnivå eller hastighet. Fördelen med att ha en plan baserad på pulsnivå är att det är lättare att hålla en jämn intensitetsnivå, ex. i uppförsbackar. Om planen istället baseras på hastighet är appens röst på dig hela tiden om att öka tempot i sagda uppförsbackar.

Första löppasset blev därför på löpbandet, en sk assessment workout för att etablera en baseline för pulsintervallerna. Vad jag inte visste var att även takten skulle sättas på assessment workout, så idag blev det en sådan igen, utomhus med GPS:en på... vilken tur att det var dags att prova de nya skorna!

Några minusgrader och bara lite vind - det var faktiskt inte så kallt. De isfläckar som finns och den lilla snömodden som ligger ovanpå gjorde mig lite tveksam om det skulle funka att springa utan broddar. Bekräftelsen på att ja, det funkar kom efter att både igår och idag ha gjort bussrace, dvs. sprungit ca 300 m för att hinna med bussen till/från jobbet.

Dubbla byxor, dubbla tröjor, dubbla vantar, men bara ett lager sockar, en jacka, en mössa. Fast jag kunde gott ha haft en extra mössa på mig, och en buff att dra upp över kinderna i den lätta motvinden som faktiskt blev riktigt kall - något att tänka på till nästa gång. De nya Merrell Ascend Glove GTX-skorna var varma och sköna trots kylan. Extra bonus att jag inte halkade en enda gång, så de får med beröm godkänt! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar