4 februari 2014

Benträning

Det är dags att börja träna ben inför skidåkningen i mars. Visst ger löpträningen en del benstyrka och uthållighet, men för att orka hålla emot i svängarna brukar det vara bra att ha tränat lite extra mycket ben på gymmet - det är åtminstone den slutsatsen jag brukar dra efter första dagens skidåkande.

För två veckor sen började tankarna komma att det vore nog bra att börja träna, förra veckan försökte jag planera in det, men med alla löppassen blev det inte riktigt tid. Nu har vi bokat resan, så då finns ingen återvändo utan det är bara att pallra sig iväg till gymmet, hur knökat det än blir med alla löppass.

Idag stod ett kort intervallpass på träningsschemat, så det passade bra att slå ihop med benpasset. Att träna intervallpass på löpband, men utan att använda löpbandets intervallpassfunktion är inte att rekommendera. Varje gång hastigheten skulle ändras - tack och lov bara fyra snabba intervaller, så totalt 8 ändringar - krävdes en avancerad balansakt för att inte trilla av och samtidigt trycka fingret på hastighetsknappen. Återigen var det problem med (Adidas Micoach) pulsbandet de första 5 minutrarna, trots att sändaren fått nytt batteri och jag använt någon sorts gel för att få bättre kontakt mellan huden och elektroderna. Snart ger jag upp pulsbandet helt och hållet!

Tre tunga benövningar som engagerade hela kroppen samt vadträning och jag kunde känna hur träningsvärken kommer smygande så snart jag kommit ut från gymmet - det blir med andra ord extra roligt på TRX-passet imorgon....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar