8 februari 2014

Fredagsfika



Då var min första fredagsfika för året avklarad, inte helt utan komplikationer. Fredagsfika är, som det flesta svenskar vet, en absolut helig institution. Oavsett om man gillar sötsaker eller ej, är den ett måste för de flesta på svenska arbetsplatser. Ve den som inte vill delta!

Min erfarenhet av fikalista på storföretag är att någon (ofta en av administratörerna, eller den mest fikasugna personen - och det ena behöver inte utesluta det andra), i en vänlig gest, automatiskt lägger till alla på listan, mailar ut och ber den som inte vill vara med att avanmäla sig. Ett klart fall av negativ avtalsskrivning som vanligtvis inte är tillåtet i Sverige, men som i dessa sammanhang verkar vara mer regel än undantag.

Denna vinter var fredagsfikalistan ovanligt krånglig att få ihop. Precis före jul, eller rättare sagt, precis när alla andra gick på julledighet, kallades flytthjälp in för att flytta in ytterligare ca 15-20 (eller ännu fler?) personer i kontorslandskapet på mitt våningsplan. Totalt är vi nu kanske 35-40 pers, från tre olika avdelningar / grupper.

Första försöket att få ihop listan började med några informella tvåpartssamtal om tiden, kl 10 verkade vara slutliga förslaget. Strax därpå kom en lista för fredagsfika kl. 9.30.... Sen visade det sig att kl 10 ändå skulle vara omöjligt för den lilla grupp på 3 personer jag tillhör. Istället bestämde vi oss för att ha en egen fredagsfika tillsammans med ytterligare en person som alltid är med på det möte vi har fredag morgon varje vecka.

Sagt och gjort, vi avanmälde oss från den stora listan. Nu hände något intressant, strax därefter kom ett nytt mail med innebörden att eftersom några inte kunde kl 10 (eller 9.30), hade vederbörande gjort den doodle-enkät med några olika tidsförslag. Hade det inte varit bättre att göra det först? I princip inga tider passade vår lilla grupp, så vi valde att fortsätta stå utanför. Övriga ändrade dock tiden till kl 14, men det är tveksamt om några namn har tillkommit på listan. Jag kan bara hoppas att detta inte på något sätt är representativt för svenskt beslutsfattande...


Chokladmuffins med chokladglasyr


Mitt bidrag till fredagsfikan blev chokladmuffins, baserat på recept från "Muffins och smoothies" från Muffin Co. Om det inte varit för att de skulle bjudas på, hade jag gjort chocolate chocolate chip muffins, men jag har märkt att min tolerans för choklad ofta är (mycket) högre än vad som är normalt. 

8 stora muffins:
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1.5 dl kakao av god kvalitet
125 g rumstempererat smör
0.75 dl strösocker
1.75 dl gräddfil

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Vispa smör och socker luftigt med elvisp i en annan skål, tillsätt äggen och sedan gräddfilen. Vispa ner de torra ingredienserna i äggblandningen tills allt är ordentligt blandat. Fördela smeten i pappersklädda formar, så de är fyllda till ca 2/3. Grädda i ca 25 min i 170 grader varmluftsugn, bakstickan ska vara torr när den stuckits ned i kakorna.


Chokladglasyr:
150 g färskost
0.5 dl florsocker
ca 25-30 g smör
en skvätt (0.5-1 dl?) smält 70%-ig choklad.

Vispa ihop ingredienserna med elvisp och spritsa på muffinsarna. Dekorera med ex. silverkulor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar