25 mars 2014

Goda nyheter

En olycka kommer sällan ensam, vilket jag senast erfor i lördags, och turligt nog gäller detsamma goda nyheter. Besöket hos ortopedteknikern hos Löp & Sko avlöpte bättre än väntat:

  • Ortopedteknikern var mycket vänlig och framhöll att jag är inte plattfot - det finns ett lågt, men ändå befintligt fotvalv på vänsterfoten, och ännu mer fotvalv på högerfoten.
  • Barfotaskorna gör det lättare för foten att landa på ett naturligt sätt på framfotens utsida, vilket innebär mycket mindre belastning på stortålederna än vid hälisättning där foten gärna "rullar" inåt i steget.
  • Det finns numera även inlägg för högklackade skor...

Att jag sällan eller aldrig får ont i tålederna när jag springer, men däremot får det när jag går i sportskor med de gamla inläggen i är tydligen helt rimligt. Så länge jag inte får ont, tyckte teknikern att jag gott kunde fortsätta springa i mina barfotaskor :-)

Dessa goda nyheter firades med första riktiga löpturen på flera veckor - korta löppass till och från gymet borträknade. Ett kort pass i lugn takt, men ändå skönt att komma ut och igång. Lite ont i höger knä mot slutet, men jag hoppas det går över med lite stretching och någon dag emellan löppassen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar