17 maj 2014

Dagen "G"




Idag började sommaren i Göteborg, dels var vädret suveränt fint, med solsken och kanske 18-19 grader i skuggan och dels gick startskottet för Göteborgsvarvet, vilket känns som startskottet för sommaren... Att den stora dagen närmat sig har märkts varje gång jag sprungit senaste veckorna.

Allra tydligast var det i måndags (eller var det i onsdags?) när det var (nästan) lika många joggare längs älven som flanörer i Haga en söndag. Det var som att springa på en motorväg för löpare. Igår däremot, var det markant folktomt på springturen - två andra damer och jag som kämpade på - men kanske berodde det också på att det var fredagskväll och solsken?

Maken och jag brukar ofta göra en dagstur när det är Göteborgsvarvet eftersom det är helt omöjligt att ta sig fram i stan då. Framförallt är det alltid lika hopplöst att "fastna" på fel sida av loppet. Idag var vi dock hemma, och tog en promenad ner på stan. Naturligtvis var vi på fel sida av banan när eliten och de snabbaste amatörerna började komma in i centrum igen, och jag kände hur tålamodet började tryta - skulle vi bli fast där i flera timmar?

Kanske har det varit så tidigare också, men banläggarna hade gjort en smidig övergång via en tvåstegssluss, där löparna slussades in i en annan fil, så de som ville korsa banan kunde gå över första filen, och sen slussades löparna tillbaka  till den första filen medan vi korsade fil nummer två. Väl över på rätt sida var det skönt att kunna promenera i solen i lugn och ro och utan för mycket trängsel på gatorna och i butikerna.


Uteserveringarna var välfyllda, och efter ett tag var det skönt att sätta sig, njuta av ett glas gott ripassovin och dela en tallrik fylld med italienska delikatesser. Underhållningen var av högsta klass med liveband, löpare och supportrar som hejade på längs banan. Noterade att eliten hade en plan, fram-/mellanfotsisättning snarare än hälisättning, även om de också hade långa löpsteg. 

Även om jag ännu inte sprungit Göteborgsvarvet, är jag glad att jag denna vecka kommit upp i nästan ett helt varv, om än uppdelat på tre löppass. Liksom varje år den här dagen funderar jag på om skulle jag göra en ansträngning och försöka nästa år? Träna upp den fysiska formen kan nog de flesta göra, men den största utmaningen skulle nog vara tålamodet med tanke på hur trångt det är i starten och på delar av banan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar