21 maj 2014

Rabarber


Ett annat säkert vår-/försommartecken är rabarberna. Vi har ännu inte testat att odla rabarber på balkongen, så vi försöker alltid få med oss ett gäng efter besök hos föräldrarna. Funderar på att be om en knöl nästa gång vi är där och sätta den i en stor hink på balkongen, eller i någon av de stora krukorna, ja varför inte i den stora krukan som jag släpade hem för några veckor sen?

Då och då tänker jag att jag ska prova något nytt recept med rabarber - för några år sen experimenterade jag en del med rabarbermuffins, olika typer av mjuka kakor med rabarber osv. Oftast slutar det med att det blir en smulpaj... eftersom vi inte har så stor tillgång på dem blir jag lite snål, och just smulpaj med rabarber är det både maken och jag gillar bäst. Den här gången blev det makens hemmagjorda chokladglass till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar