28 juli 2014

Finn fem göteborgstecken


En bild säger mer än tusen ord? Hur många typiska göteborgstecken finns på bilden? Själv tyckte jag att jag lyckades pricka in bra många:
  1. Solsken
  2. Götaplatsen
  3. Regnmoln i bakgrunden
  4. Avenyn
  5. Spårvagn
Solsken: Det klart solen lyser som klarast och starkast på Sveriges framsida ;)

Götaplatsen: Här ligger Göteborgs Konstmuseum. För entréavgiften får man årskort till fem muséer och får gå obegränsat antal gånger under kommande 12-månadersperiod, på Konstmuseet, Röhsska, Sjöfartsmuseet, Stadsmuseet, och Naturhistoriska museet. En fantastiskt bra deal!

Regnmoln: Ja, det regnar i Göteborg, men inte lika mycket som i Oslo :) En något skev jämförelse eftersom jag bott nästan halva mitt liv i Göteborg men bara ett år i Oslo, men det var inte förrän året i Oslo som jag skaffade gummistövlar... där regnade det hela hösten, varje dag! Sen kom vintern och det blev så kallt att det gjorde ont att andas... Tacka vet jag den unika blandning av fukt och nollgradigt som erbjuds på vintrarna i Göteborg... och The North Face's funktionskläder för stadsbruk...

Avenyn: Här är jag lika mycket turist som den som kommer till stan som besökare någon gång ibland, men det verkar ha ryckt upp sig en del senaste årtiondet?

Spårvagn: Tvärtemot vad man kan tro är dessa inte enbart till för att göra turisterna glada, utan även det fortskaffningsmedel kollektivtrafikåkande göteborgare är hänvisade till i sin vardag... Staden gör så mycket för att ligga i framkant och förbereda inför framtiden, att det är svårt att förstå varför man så envist håller kvar vid spårvagnarna och till och med bygger ut systemet ännu mer. Det kanske var visionärt när de kom, men knappast nu längre?

Det som saknas på bilden är vattnet som definierar hela stan. En riktigt bra sak med kollektivtrafiken är att samma taxa som i stan gäller även för färjorna i södra skärgården, så en dagstur ut till Styrsö, Donsö och Vrångö kostar inte mer än att åka till och från Liseberg från Brunnsparken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar