11 september 2014

Bland spindlar och insekter



Jag vill bo, i en svamp.... I helgen var det äntligen dags för en utflykt till svampskogen. Egentligen hade jag tänkt ge mig ut för flera helger sen, när kollegorna första gången började prata om hur mycket Karl Johansvamp som fanns i skogen, men allehanda vardagliga ting kom i vägen. Jag hade till och med köpt en svampkniv för detta speciella tillfälle...

Till skillnad från fiskeutflykterna där det primära målet är en fin stund vid vattnet, gärna i solnedgången, är det primära målet med svamputflykter att hitta svamp. Medan det är helt OK att komma hem från fisketuren utan fisk, är det absolut inte OK att komma hem från svamputflykten utan svamp. En tur till svampskogen utan svamp är att pinas förgäves bland insekter, spindlar och allehanda obehagliga kryp.


Det var gott om den giftiga sortens svampar, och antagligen även av ätliga sorter, men inte de som ingår i min begränsade repertoar, dvs. gula kantareller, trattkantareller och Karl Johan. Efter flera timmars klivande över stock och sten fick vi ihop en liten korg, med några gula kantareller och en 3-4 Karl Johan. Förhoppningsvis har jag andra kvaliteter än svampplockning ;) 

Den lilla svamppannan där godsakerna fick beblanda sig med både smör och grädde smakade dock utmärkt. Och kommer det bara lite regn så ska jag  ge mig ut igen, och inte låta vardagssysslorna komma emellan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar