16 oktober 2014

Lighten up

Innan jag föll som en fura på cykelbanan hann jag med en springtur till i mörkret. Förra hösten testade jag reflexväst, men tyckte det var överflödigt bland stadens gatljus. Med alla vägarbeten är belysningen sämre än vanligt, men reflexband och små diodlampor gör mig ändå väl synlig (läs: upplyst som en springande julgran) för medtrafikanterna. 

Vad jag däremot inte räknat med var att det faktiskt var svårt att se alla ojämnheter utmed min springrunda, orsakat av allehanda vägarbeten i stan med sämre gatubelysning och tillfälliga lagningar som följd. Helt plötsligt verkade pannlampa inne i stan inte fullt lika nördigt och onödigt som tidigare. Och med tanke på att min utrustning för övrigt är i det närmaste helt komplett, så finns inte så många andra prylar kvar på önskelistan för höst- och vinterlöpningen.

Som vanligt visar en snabb koll på nätet att det går att lägga nästan hur lite som helst, och hur mycket som helst på en pannlampa. Frågan är bara vilken som ger mest valuta för pengarna utifrån mina ganska modesta behov. Stalltipset från en löparvän är Silva Trail Runner II, och efter lite googlande hittade jag denna uppdaterade version med uppladdningsbart batteri via USB-kontakt hos Stadium.

Min snälla make lät mig använda sin ansamlade stadiumbonus för att köpa lampan lite billigare, så nu ligger den i garderoben och väntar på att sin premiärtur. Det lär dock dröja, efter att nyckelbenet initialt var ganska hanterbart, så är det nu både stelare och svårare att få det i viloläge utan mitellan, så det blir bara korta pass framför datorn, alternativt skriva med endast högerhanden. Men en pannlampa går att använda till annat också, som att skrämma maken i inomhusmörkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar