21 januari 2015

Årets första löparplan

Hela hösten (så mycket det nu blev av den med tanke på upphållet pga nyckelbensfrakturen) har jag använt Runkeepers app för att logga löprundorna. Fördelarna har varit 1) den funkar med iPhone och 2) jag har tagit upp bekantskapen med en tidigare kollega som också använder Runkeeper.

Något jag däremot saknat med Runkeepers app är att inte ha en träningsplan på det sätt jag hade i Adidas MiCoach-appen, dvs. gratis.... Intervallträning mm blir inte detsamma utan den struktur och ordning som träningsplanen ger för varje typ av pass. Apropå vikten av visualiering och att uppmärksamma det man åstadkommit, är det roligt att efter genomförd träningsplan kunna se att vad jag gjort, även om tiderna inte blir så bra som jag hade hoppats.

På vinst och förlust laddade jag ner MiCoach-appen igen för ett par veckor sen. Några dagars test av den på väg till / från jobbet osv. visade att GPS-mottagningen i appen var stabil, både med skärmen på och skärmen i viloläge. Så döm om min glädje när jag sen testade den på ett springpass, ihop med pulsbandet och det fortfarande funkade (efter att ha ominstallerat pulsbandet två-tre gånger ;)

Så nu har jag lagt upp en ny träningsplan på 12 veckor, för att återigen försöka nå målet om 10k @ 60 min. Om inte annat kan det vara bra att ha lite mer strukturerad träning för intervallpassen och nu under vintern. Den stora utmaningen blir att hinna med fyra löppass per vecka - denna vecka ligger jag redan ett pass efter, vilket imorgon kommer utökas till två pass efter. Om det är korta pass kanske jag kan kombinera två pass på en och samma dag, som jag gjorde i lördags.

Förhoppningen är att senare i vår kunna lägga upp en ny träningsplan för att klara distansen halvmara i början av hösten. Sen fattas bara en tävling att springa också... men i just det här fallet är det inte målet med planen, utan vägen fram till att kunna springa distansen. Och det enda man säkert vet med planer är att det inte blir som man tänkt sig...

PS. Löparklänningen är säkrad - Salomon började sin rea för ett par veckor sen, och efter två försök har jag fått rätt storlek. Nu är det bara vädret som fattas... DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar