9 februari 2015

Ny leksak


När fåglarna kvittrar, solen skiner från (nästan) klarblå himmel, dagen är 15 min längre än förra veckan och termometern visar på 4 plus på morgonen, då börjar vårkänslorna spira och önskan att ge sig ut och springa blir ännu större. Dessutom har jag en ny leksak att testa :)

Beställningen av Mio Fuse gjordes på mioglobal.com i torsdags kväll, packades i fredags fm och skickades från England samma dag. Idag på förmiddagen fick jag ett mail från receptionen på kontoret att jag hade ett paket att hämta. Woohooo! Så snabbt har jag aldrig fått en leverans från annat land tidigare, framförallt inte utan att betala extra för frakten.

Klockan behövde laddas direkt, men med endast 30-40 minuters laddtid hindrade det mig inte från att börja leka med den. Bandet är längre än storleksguiden hos Mio indikerar, så det mindre bandet hade nog passat mig, och det stora bandet passade maken gott och väl - det passar mig också, men det hade varit trevligt att ha det blå istället samtidigt som det varit praktiskt om vi inte hade haft precis likadana... 

Efter lite inledande problem pga missförstånd från min sida lyckades jag para ihop Mio Fuse pulsklockan med Adidas MiCoach. OBS! I appen, välj Devices, scrolla till miCoach Heart Rate Monitor och klicka på Select. Tvärtemot vad man kan tro, parar appen ihop sig med klockan även om namnen inte stämmer. Det hela möjliggörs av att klockans Bluetooth Smart-koppling ansluter till telefonens dito, och appen känner bara av att pulsklockan har denna, dvs. inte vilket fabrikat det är. 

Testet hem från kontoret visade en stabil pulsregistrering, inklusive den korta ruschen när jag trodde jag skulle hinna med bussen, och sedan det flera minuter långa stoppet när jag väntade på nästa avgång. Test nr två inkluderade promenad till gymmet, styrketräning och promenad hem igen.

Klockan kan sitta närmre den lilla knölen på handleden och ändå ge en korrekt pulsmätning, än vad som anges i produktbeskrivningen. Den kan också sitta på undersidan av handleden, så länge musklerna på undersidan inte är spända, eftersom sensorn behöver sitta dikt an mot huden för att mäta korrekt. 

Nästa test blir ett springpass - grönt pass i träningsplanen - i det,förhoppningsvis, milda och fina vädret som meteorologerna utlovat imorgon. Åhhh, så jag ser fram emot att slippa bandet runt bröstkorgen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar