4 februari 2015

Prylar prylar prylar

Den som följt bloggen vet att jag haft en hel del problem med mitt Adidas MiCoach pulsband, så mycket att jag tidigare klagade hos Adidas och faktiskt fick bröstremmen utbytt utan kostnad. Min svärfar tipsade också om Blågel från apoteket för att underlätta dess ledningsförmåga. Detta hjälpte till viss del, men det är fortsatt problem vid uppstart och vanligtvis tar det 10 minuter innan bandet har stabiliserat sig. Dessutom är det ett aber att ha ytterligare ett band rund bröstkorgen, utöver sport-BHn.

Det jag väntat på är ett pulsband som mäter via handleden, och nu finns det sådana! Första gången jag såg det var hos Löplabbet i höstas, där TomToms Runner Cardio GPS-klocka finns. Nu när jag åter börjat springa med pulsband, och de där inledande 10 min faktiskt blir ett hinder i träningen, blev jag nyfiken och googlade på det. Först kom TomTom-klockan upp, men den har fler funktioner än jag vill ha - det enda jag egentligen behöver är ett pulsband som kan sända till mobiltelefonens Adidas MiCoach-app

Nästa alternativ som kom upp var Adidas MiCoach FitSmart-band, men det var nästan lika dyrt som TomToms klocka.... Båda två inkluderar optisk pulsmätare, licensierad från Mio, ett företag som ordnade sin finansiering via crowdfunding hos Kickstarter. Någon recension av de förstnämnda nämnde att Mio också har egen produktion av pulsband... Och till slut, med hjälp av  recensioner hos dcrainmaker.com hittade jag pulsbandet Mio Fuse, som via ANT+ och Bluetooth Smart kan koppla ihop sig med både löparklockor och mobilappar. Dessutom är det just nu 50% rabatt på det ena vid köp av två hos Mio, och gratis frakt till Sverige. Hmm, kanske maken också behöver uppgradera sig?

Jodå, maken var inte helt nödbedd, även om hans pulsband faktiskt fungerar bra - liksom jag gillar han prylar, kanske är det därför vi trivs så bra ihop ;) Däremot gillade han inte färgen på det större bandet "rött är en tjejfärg", men det blå, trots att jag förklarade för honom att det var inte kornblått utan snarare turkosblått, tyckte han var mycket mer manligt ... Ibland undrar jag om han kanske inte ändå är lite färgblind ;) Det hela tycks dock kunna bli en "icke-fråga" eftersom inte ens det större, röda bandet verkar vara tillräckligt för hans handled - varför tror producenterna att det bara är pinnsmala ultrarunners som gillar löpar- och träningsprylar?!?!

Så nu har vi skickat en fråga till Mio om armbandets storlek, och vad som egentligen gäller eftersom maken och jag, trots varsin examen från teknisk högskola, inte förstår varför maxmåttet för handleden är 208 mm när bandets totallängd är 259 mm (= samma längd som för vanlig sportklocka). Om svaret blir positivt blir det varsitt band, om inte blir det bara ett till mig. 

Och via recensionen hos dcrainmaker fick jag också en förklaring till varför mitt pulsband behöver 10 min för att stabilisera sig - det tar längre tid för det att känna av pulsen och ställa in sig när det är kallt ute, vilket det bevisligen är nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar