4 mars 2015

Bottennapp


När jag hade mig fika i form av tre olika sorters cupcakes (citron, blåbär, choklad) till kollegorna i början av förra veckan, för att markera att jag skulle byta avdelning och våning på jobbet, blev det mycket, väldigt mycket, citronkräm över... Således kröntes födelsedagsmiddagen i helgen av en citronmarängtårta, där bottnarna bakats enligt ett recept från NK's magasin Stil. 

Ett recept där bottnarna bakas helt utan smör, vilket skulle kunna sägas vara ett bottennapp... och naturligtvis borde jag ha insett detta innan jag bestämde mig för just detta recept. Dessutom skar sig marängen i vattenbadet, avbränningen med crème brulée-brännaren från Clas Ohlson gick sådär och lagren med den goda citronkrämen var som vanligt alldeles för tunt bredda. 

Nästa gång blir det bottnar enligt receptet på Lemon Victoria Sponge cake från Veckorevyn anno 1980-talets senare hälft, citronkräm från Muffins och smoothies-boken från Muffin Co (Ica bokförlag, 1999) och topping bestående av citronkräm utblandad med mascarponekräm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar