9 september 2015

And one more thing....


Idag skulle det ha blivit både springpass och ett blogginlägg om träning. Istället blev det varken eller. Springpasset ersattes av en promenad ner på stan i det fina vädret - kanske är det sista dagen med sommarväder - och hamburgermiddag på Butcher's Market (mycket gott). Och eftersom det är den där tiden på året, sitter jag och tittar på live streaming av Apple's produktevent. Så det kan bara inte bli något annat än ett inlägg om detta, även om jag inte kan låta bli att fnissa över alla superlativ som används i presentationen - revolutionary, amazing, fantastic, remarkable, impressive, advanced, groundbreaking, super + valfritt adjektiv, osv.

Först ut var Apple Watch, med nya appar och appintegration, modeller och armband. Min recension av Mio Fuse ligger efter ett halvår fortfarande i utkastmappen, och jag kan ändå inte låta bli att tänka att det till våren blir en Apple Watch Sport som kommer följa mig på löppassen. Tilläggas bör att Mio-klockan inte funkar helt klockrent - hade mitt omdöme om den inkluderat lika många superlativ som Apple's presentationen hade jag sannolikt inte ens tänkt tanken på att byta, eller rättare sagt, det hade stannat vid en tanke.

Pro ser intressant ut och imponerar med 12.9 tums skärm och hårdvarukopplat tangentbord som lock. Tänk att få ha en sån på jobbet istället för en flera år gammal laptop som knappt uppfyller systemkraven för all ny mjukvara och uppdateringar som IT-avdelningen tryckt ut till den senaste året - en nåd att stilla bedja om ;)

En Apple TV kommer dock näppeligen komma över tröskeln hemma om maken får bestämma (och eftersom han sköter den mesta gemensamma IT-infrastrukturen så får han det :) Ska jag vara helt ärlig ser inte jag heller inte riktigt poängen med den - vi har redan en PS3, som iofs behöver bytas ut snart, en DVD-spelare, Google Chrome Cast, allehanda telefoner och iPads att spela upp från på TV:n , men jag har nog missat något. 

Och till sist kom presentationen av iPhone 6S - den produkt jag väntat på sen iPhone 6 kom förra hösten och mitt befintliga 2-årskontrakt på iPhone 5 gick ut... några månader till och jag hoppas vara stolt ägare av nästa generation iPhone. Bytet är dock inte helt utan vemod - iPhone 5 passar perfekt i min hand och kan lätt hanteras i ett enhandsgrepp, medan 6S kommer kräva två händer för även de enklaste saker som att messa, eller kanske t o m komma åt vissa positioner på skärmen. Samtidigt blir den klumpigare att ta med sig på träningsrundor. Å andra sidan kommer mina ögon att bli glada över en större skärm och det finns kanske en anledning till att Siri utvecklats mer och mer....

Den enda frågan som återstår är vilken färg. Egentligen hade jag tänkt mig mörkgrå, men nu finns den ju i rosa, och även om det är lite kitschigt så är det ju ROSA......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar