16 september 2015

iOS 9




Så var det dags igen. Kl 19 en vecka efter Apples septemberevent släpps ett nytt iOS, denna gång nr 9 i ordningen. De första gångerna jag uppdaterade min iPhone 4 var det ganska krångligt, tog tid och krävde att jag ominstallerade alla appar, musik mm via iTunes och usb-kabel. Sen iCloud kom har uppdateringen gått betydligt smidigare och förra året var det inga problem alls (som jag minns i alla fall ;). Ändå hade jag bestämt mig för att inte vara först i år, att vänta någon dag eller kanske t o m till helgen. 

Eftersom jag återigen känner mig lite vissen blev det ingen springtur ikväll och maken var iväg på after work. En hel lång kväll för mig själv utan träning, hmm vad hitta på? Tvätta, äta kvällsmat och sen, vips, strax före kl 19 kunde jag inte låta bli att gå in i Settings/General/Software Update, bara för att spana lite, men uppdatering hade förstås inte släppts än. Vid 20-tiden kollade jag twitterflödet för taggen iOS9 och såg att det som vanligt var många som hade problem att ladda ner pga överbelastning av Apples servrar. 

Kl 20.20 kunde jag inte hålla mig längre, utan jag var tvungen att prova att ladda ner det.... Till min förvåning gick det bra, och någon halvtimma senare var det nedladdat och nu håller det på att installeras på telefonen. Går det bra får paddan följa efter om en stund. Fast nu slår det mig att alla appar, framförallt kanske inte Adidas MiCoach-appen är uppdaterad än för iOS9... doh :/


Det som faktiskt lockar med iOS9 är just Siri, som nu tydligen kan tränas att känna igen och endast agera på min röst. Redan förra året tror jag Siri fick en svensk variant, så de som har svenska som modersmål slipper "awkward moments" där man pratar engelska med sin telefon. Att Siri nu kan känna igen min röst inger ytterligare förtroende för tjänsten och jag hoppas det minskar risken att någon obehörig kan komma in i telefonen via röstkommando. 

Däremot kommer det ta ett tag att vänja sig vid de nya funktionerna - framförallt hitta hur jag stänger av vissa oönskade, och den nya grafiska profilen. Det var bara ett år sen sist, men ändå, "the only thing that's changed is everything" (Apple om iPhone 6S).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar