9 januari 2016

Julklapp: Nya hörlurar

Mina trogna Bose in-ear sportlurar har börjat ge upp, rättare sagt, volymkontrollen funkar stokastiskt, även om ljudet fortfarande funkar bra. Men prylfantasten var ändå sugen på nya lurar för löppassen, så när Spotify gav sina betalande kunder möjlighet att köpa Urbanears Plattan ADV wireless för halva priset var jag inte sen att nappa på erbjudandet. Det blev en väldigt trevlig julklapp från mina föräldrar :) 

Fördelarna med dessa on-ear lurar är att bandet som går runt huvudskenan kan tas av och tvättas samtidigt som öronmuffarna kan torkas av. Det stora dragplåstret är förstås att slippa sladden till telefonen - allt går via bluetooth. Dessutom kan både volym, start, stopp, framåt- och bakåtspolning liksom samtal styras via touch-funktion direkt på hörlurarna medan telefonen ligger tryggt i fickan. 

Häromdagen var det dags för första testet. Ljudet funkade bra, volymknapparna likaså och de satt bra utanpå mössan. Trots att det som sagt går att tvätta huvudbandet är jag lite fundersam på hur det ska gå i sommar - nu på vintern blir inte ens jag blir supersvettig om huvudet på löppassen nu. Så, allt gick bra, både löpningen och lyssnandet på en ljudbok (! jag som aldrig lyssnar på sådana annars), ända fram till slutet på rundan....

Under nedvarvningen fick jag för mig att ringa maken, som gett sig iväg till gymmet, och stämma av vem som skulle stanna vid närbutiken på vägen hem. Det var kallt och jag ville inte ta av mig vantarna, så jag beslutade mig för att göra ett flerfaktortest, dvs. testa både Siri och hörlurarna samtidigt. Sagt och gjort, upp med telefonen ur fickan, väcka Siri och be den ringa till maken.

Redan när jag sa makens namn, ringde en liten varningsklocka i huvudet - hade jag lagt in en av hantverkarna som hjälpte oss med köket för 4 år sedan under hans profession eller förnamn, som råkar vara detsamma som makens? Blixtsnabbt kom svaret - jag hade lagt honom under hans förnamn och maken under sitt formella namn, vilket innebar att endast hantverkaren kom upp i Siris lista. Inga stort problem i sig, förrän jag försökte få henne att göra om sökningen och misslyckades kapitalt. Istället ringde hon nu upp hantverkaren!!

Febrilt försökte jag trycka bort samtalet (vantarna är fortfarande på) men eftersom jag har hörlurarna på kommer en lista med ljudoutput-källor upp istället för knappen för att lägga på... Till slut lyckas jag få av vantarna, i panik trycka på någon ljudkälla och sen lägga på innan någon svarar. Och eftersom det är en så duktig och ordentlig hantverkare ringer han förstås upp eftersom han inte hann svara....

Fast, i alla fall, hörlurarna funkade ju bra ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar