26 april 2016

Lust för matlåda



När vi var i Frankrike i höstas köpte vi så fina matlådor av märket Monbento. Kulörta färger (superlöjligt, men jag kunde låta bli att köpa grön resp. rosa till maken och mig), olika former och ett modulsystem som tilltalar mig. Sen dess har jag förgäves försökt hitta dem i Sverige - de enda som säljer dem är några butiker i Stockholm, inga i Göteborg och inte via någon av köks-e-butikerna. Däremot går det att handla från Monbentos site med leverans till Sverige, men det kostar... 

Efter flera månaders (faktiskt!) vånda, ett otal besök på deras hemsida och ihopplockning av produkter i ett antal olika kombinationer för att optimera inköpskostnaden med avseende på fraktkostnad, gjorde jag slag i saken förra veckan och la en beställning, se bilden ovan: Varsin soppskål, bestick att lägga i lunchlådorna (perfekt nu när picknicksäsongen drar igång!), flera små burkar för såser, ketchup / senap, något större burkar för nötter och mandlar att ha som snacks på resor eller vid olika aktiviteter, och varsin soppskål. 

Någon dag ytterligare och mitt paket hade packats och hämtats av transportören. Leverans utlovades inom 6 dagar, men redan dagen efter upphämtning befann sig paketet hos transportörens lokalkontor i Mölnlycke... och där skulle det tydligen förbli tills de sex dagarna hade förflutit... 

På torsdagen ringde jag till dem och frågade om jag kunde komma och hämta paketet själv. Den vänlige mannen i kundtjänsten förklarade att det gick inte eftersom paketet låg i en container med andra försändelser som inte heller skulle levereras förrän på måndag. Att bryta containern och plocka ut paketen var mer jobb och krävde mer (annan, gissningsvis inomhus) förvaringsyta än de hade plats för - tydligen kräver inte en container inte så mycket uppställningsyta, och uppenbarligen har just denna transportör branschens högsta fyllnadsgrad eftersom det var så många försändelser i containern.... Nåja, jag fick hjälp att omdirigera leveransen till kontoret, så det säkert skulle finnas någon som kunde ta emot det på måndagen när det var dags för utkörning. 

Måndagen kom och förmiddagen gick, så gjorde även större delen av eftermiddagen innan chauffören ringde och sa att han stod utanför. Perfekt sa jag, då kommer jag och öppnar direkt! Det var bra fick jag till svar, för det var ingen som svarade på porttelefonen... Liksom Robert Gustavssons sketch med husdjuren som har party när innehavaren är bortrest började jag ana oråd - kontoret har ingen porttelefon...

Och mycket riktigt, han stod utanför porten hemma. Dock hade jag tur, efter en kort konversation om var vi kunde ses istället idag och nej, jag vill inte vänta till imorgon, erbjöd han sig att komma förbi kontoret inom en timma. Lyckan var total när jag inom utsatt tid fått mitt paket och kunde börja packa upp det vid mitt skrivbord - alla leveranser måste ju kontrolleras för transportskador så fort som möjligt ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar